TRANSFER la :
http://elisabetastanciulescu.ro

UN SITE NOU,
cu toate articolele de aici + multe altele


De acum, căutaţi-mă acolo !
Veţi găsi informaţiile despre servicii, articolele de pe blog
şi, în format pdf, cărţile mele, suporturile de curs, studii nepublicate,
toate posibil de descărcat gratuit.
Mulţumesc pentru orice feedback de îmbunătăţire!

======================================================================================


GĂSIM RESURSE SĂ ÎNFLORIM ÎN ORICE CONDIŢII !

duminică, 31 ianuarie 2010

Educaţie şi "toceală". Şcoala ca pericol social

„Toceala trebuie sa se termine!" - spun reprezentantii Ministerului.
"Ei bine, nu, toceala trebuie sa inceapa!" - scrie Dan Ungureanu in "Dilema Veche".

Daca iesim din conflictualismul retoric, care pare a fi devenit trasatura cea mai pregnanta a culturii noastre, si lamurim sensurile termenului "toceala", ambele indemnuri sunt sustenabile si ar merita puse in practica!


S-ar putea scrie tomuri multe si groase despre fiecare dintre cele doua asertiuni. Voi schematiza - cu riscul de a produce intelegeri gresite.

1. Toceala - inteleasa ca practica (actuala) de memorare-reproducere cvasi-mecanica, trunchiata, de foarte multe ori distorsionata a unor informatii selectate la intamplare sau dupa criterii "politice" (servind interesele, inclinatiile etc. cuiva), ori pur si simplu a unor insiruiri de cuvinte fara substanta, continut, sens - trebuie sa se termine! Pentru ca nu numai ca nu aduce beneficii, dar constituie un pericol autentic, si pentru individ si pentru societate: la nivelul individului, conduce la stress masiv, frustrari si neincredere in sine; la nivelul societatii, conduce (a condus deja) la atitudini de desconsiderare si respingere a muncii intelectuale si a intelectualilor si la aparitia unei "clase" numeroase de persoane autosuficiente si hiper-complexate, care pe de o parte se simt indreptatite sa revendice toate drepturile cuvenite celor care stiu (carte, meserie etc.) - pentru ca au o diploma sau mai multe -, iar pe de alta parte pastreaza in subconstient un potential agresiv imens generat de neincrederea in sine, de sentimentul de impostura (memoria "strategiilor" prin care si-au obtinut diplomele nu se sterge usor) si de incapacitatea de a face fata unor standarde mai riguroase si mai inalte.

2. Toceala - inteleasa ca "stiinta de carte" autentica, i.e. ca memorare-reproducere-analiza-critica-utilizare riguroasa, nuantata, cu acuratete, dar si cu simt al realului (al nevoilor practice) a unor cunostinte selectate atent, dupa criterii rezultate dintr-o reflectie profunda cu privire la scopurile educatiei, individuale si sociale, pe termen scurt, mediu si lung - trebuie sa inceapa! Pentru ca fara cunostinte riguroase si suficient de extinse, fara exercitiul de a le supune unei prelucrari complexe si profunde si fara exercitiul de a le aplica nuantat nicio performanta practica reala nu e posibila - decat din intamplare, ori la standarde care ne mentin sau ne coboara si mai mult in "lumea a treia"! Practica eficienta si creativitatea, de care facem atata caz, sunt iluzii in absenta unui "bagaj" suficient de "greu" de cunostinte!

Afirm de cativa ani ca, in modurile de functionare neoliberal-postcomuniste, invatamantul s-a transformat dintr-un factor de progres social (idealul care a fundamentat dezvoltarea sa in epoca moderna) intr-un real pericol social. Nu, termenul "pericol social" nu e prea dur. Si imi promit mie insami sa gasesc intr-o zi "lucrurile" de care am nevoie pentru a-mi face publice argumentele.

.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Spune-mi ceva despre alţii, ca să-ţi spun cine eşti !
Respectându-i pe alţii dovedeşti că te respecţi pe tine însuţi / însăţi.