TRANSFER la :
http://elisabetastanciulescu.ro

UN SITE NOU,
cu toate articolele de aici + multe altele


De acum, căutaţi-mă acolo !
Veţi găsi informaţiile despre servicii, articolele de pe blog
şi, în format pdf, cărţile mele, suporturile de curs, studii nepublicate,
toate posibil de descărcat gratuit.
Mulţumesc pentru orice feedback de îmbunătăţire!

======================================================================================


GĂSIM RESURSE SĂ ÎNFLORIM ÎN ORICE CONDIŢII !

miercuri, 2 martie 2011

Educaţie şi justiţie socială

  1.  Conceptul de justiţie socială. Abordarea clasică
  2.  În ce constă meritul personal şi cum poate fi el măsurat / probat?
  3.  Justiţia socială ca egalitate a şanselor
  4. Măsuri politice pentru creşterea egalităţii şanselor la educaţie
  5. Au condus reformele educative la o creştere a egalităţii şanselor? Ce spun studiile empirice de evaluare ?
  6. Concluzii: Mecanisme sociale de construcţie a reuşitei şcolare diferenţiate.

1. Conceptul de justiţie socială. Abordarea clasică
  • Inegalitate socială, avuţie, putere, prestigiu, legitimare
  • Stratificare, mobilitate, societate deschisă
  • Societate meritocratică: dobândit versus prescris
2. În ce constă meritul personal şi cum poate fi el măsurat / probat?
  • Meritul ca aptitudine / talent. Critica noţiunii merit = inteligenţă
  • Meritul ca inteligenţă + efort de realizare. Pe ce bază evaluează societatea un rezultat oarecare al acţiunii individuale ca performanţă?
  • Meritul ca titlu dobândit / calificare / autorizare (entitlement). Reuşita şcolară ca prim indicator al meritului
3. Justiţia socială ca egalitate a şanselor
4. Măsuri politice pentru creşterea egalităţii şanselor la educaţie
  • Egalitatea de acces şi nondiscriminarea: prevederi constituţionale şi legislaţii specifice
  • Instituirea învăţământului general ca învăţământ public (sau de stat)
  • Instituirea învăţământului general ca învăţământ obligatoriu
  • Prelungirea progresivă a duratei învăţământului public / de stat
  • Desegregarea socială (sau învăţământul mixt)
  • Desegregarea rezidenţială
  • Renunţarea la clasele / grupele „de nivel” (de-tracking)
  • Curriculumul comun
  • Curriculumul opţional: crearea cât mai multor oportunităţi de dezvoltare a aptitudinilor individuale
  • Politici educative care respectă identitatea culturală
  • Politici ale discriminării pozitive în raport cu educaţia
  • Politici focalizate pe educaţia pe tot parcursul vieţii (lifelong learning)
5. Au condus reformele educative la o creştere a egalităţii şanselor? Ce spun studiile empirice de evaluare ?
  • Ipoteza selecţiei sociale bazate tot mai mult pe merit.
  • Anchete-pionier: ancheta longitudinală INED, Franţa, 1962-1972; Raportul Coleman, SUA, 1966; Cr. Jencks et al., SUA, 1972;, Raportul Plowden, Anglia, 1967
  • Rezultate ale anchetelor mai recente.
Concluzii: Mecanisme sociale de construcţie a reuşitei şcolare diferenţiate. (Schiţă)
1.      Inegalitatea bazată pe merit nu e legitimă
2.      Alegerile libere şi mecanismele autoreglatoare ale pieţei
3.      Şcoala meritocratică – un mit necesar
  • Determinări genetice ale reuşitei şcolare
  • Determinări familiale ale reuşitei şcolare
    • Starea materială (capitalul economic)
    • Variabilele culturale / capitalul cultural
    • Variabilele relaţionale / capitalul social intrafamilial şi extrafamilial
  • Determinări şcolare ale reuşitei şcolare
    • Dotările şcolare şi încadrarea şcolilor cu personal calificat
    • Caracteristicile organizaţional-manageriale ale şcolii
      • Efectul de segregare.
      • Tipul de management şcolar.
    • Caracteristicile culturale ale şcolii
      • Tipul de cultură formală a şcolii.
      • Curriculumul real.
      • Culturile grupurilor de elevi
    • Caracteristicile relaţionale ale şcolii
      • Efectele stilului didactic.
      • Efectul aşteptărilor.
      • Efectul etichetărilor.
      • Efectul percepţiilor de tip „victimă” şi al complicităţii interacţionale.
  • Determinările comunitare ale reuşitei şcolare
    • Condiţiile materiale
    • Factorii culturali
    • Securitatea comunitară

Descărcaţi textul integral în format pdf la adresa: http://elisabetastanciulescu.ro/cursuri/sociologia-educatiei/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Spune-mi ceva despre alţii, ca să-ţi spun cine eşti !
Respectându-i pe alţii dovedeşti că te respecţi pe tine însuţi / însăţi.