- Conceptul de justiţie socială. Abordarea clasică
- În ce constă meritul personal şi cum poate fi el măsurat / probat?
- Justiţia socială ca egalitate a şanselor
- Măsuri politice pentru creşterea egalităţii şanselor la educaţie
- Au condus reformele educative la o creştere a egalităţii şanselor? Ce spun studiile empirice de evaluare ?
- Concluzii: Mecanisme sociale de construcţie a reuşitei şcolare diferenţiate.
1. Conceptul de justiţie socială. Abordarea clasică
- Inegalitate socială, avuţie, putere, prestigiu, legitimare
- Stratificare, mobilitate, societate deschisă
- Societate meritocratică: dobândit versus prescris
- Meritul ca aptitudine / talent. Critica noţiunii merit = inteligenţă
- Meritul ca inteligenţă + efort de realizare. Pe ce bază evaluează societatea un rezultat oarecare al acţiunii individuale ca performanţă?
- Meritul ca titlu dobândit / calificare / autorizare (entitlement). Reuşita şcolară ca prim indicator al meritului
4. Măsuri politice pentru creşterea egalităţii şanselor la educaţie
- Egalitatea de acces şi nondiscriminarea: prevederi constituţionale şi legislaţii specifice
- Instituirea învăţământului general ca învăţământ public (sau de stat)
- Instituirea învăţământului general ca învăţământ obligatoriu
- Prelungirea progresivă a duratei învăţământului public / de stat
- Desegregarea socială (sau învăţământul mixt)
- Desegregarea rezidenţială
- Renunţarea la clasele / grupele „de nivel” (de-tracking)
- Curriculumul comun
- Curriculumul opţional: crearea cât mai multor oportunităţi de dezvoltare a aptitudinilor individuale
- Politici educative care respectă identitatea culturală
- Politici ale discriminării pozitive în raport cu educaţia
- Politici focalizate pe educaţia pe tot parcursul vieţii (lifelong learning)
- Ipoteza selecţiei sociale bazate tot mai mult pe merit.
- Anchete-pionier: ancheta longitudinală INED, Franţa, 1962-1972; Raportul Coleman, SUA, 1966; Cr. Jencks et al., SUA, 1972;, Raportul Plowden, Anglia, 1967
- Rezultate ale anchetelor mai recente.
1. Inegalitatea bazată pe merit nu e legitimă
2. Alegerile libere şi mecanismele autoreglatoare ale pieţei
3. Şcoala meritocratică – un mit necesar
- Determinări genetice ale reuşitei şcolare
- Determinări familiale ale reuşitei şcolare
- Starea materială (capitalul economic)
- Variabilele culturale / capitalul cultural
- Variabilele relaţionale / capitalul social intrafamilial şi extrafamilial
- Determinări şcolare ale reuşitei şcolare
- Dotările şcolare şi încadrarea şcolilor cu personal calificat
- Caracteristicile organizaţional-manageriale ale şcolii
- Efectul de segregare.
- Tipul de management şcolar.
- Caracteristicile culturale ale şcolii
- Tipul de cultură formală a şcolii.
- Curriculumul real.
- Culturile grupurilor de elevi
- Caracteristicile relaţionale ale şcolii
- Efectele stilului didactic.
- Efectul aşteptărilor.
- Efectul etichetărilor.
- Efectul percepţiilor de tip „victimă” şi al complicităţii interacţionale.
- Determinările comunitare ale reuşitei şcolare
- Condiţiile materiale
- Factorii culturali
- Securitatea comunitară
Descărcaţi textul integral în format pdf la adresa: http://elisabetastanciulescu.ro/cursuri/sociologia-educatiei/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Spune-mi ceva despre alţii, ca să-ţi spun cine eşti !
Respectându-i pe alţii dovedeşti că te respecţi pe tine însuţi / însăţi.